PERKHIDMATAN KAMI

PERKHIDMATAN KAMI

UNTUK MAKLUMAN

UNTUK MAKLUMAN

PEMBEKAL MESIN JAHIT

PEMBEKAL MESIN JAHIT

NUFFNANG ADVERTS

Thursday, October 22, 2015

PERBEZAAN TAPAK KELIM HALUS DAN TAPAK KELIM BULAT

Jom kenali tapak mesin kelim anda dengan lebih dekat. Ramai yang tersalah beli, tak tahu fungsi , pakai redah je jahit kan . Kemudian rasa give up sebab jahitan tak jadi2. Sebelum beli tapak kelim pastikan dulu jenis nya samada kelim halus atau kelim bulat. Senang cerita tengok pada gambar lah detailnya.
TAPAK KELIM BULAT
- juga dikenali sebagai "picot foot" @ "rolled hemmer"
-mempunyai laluan yang melengkung
- sesuai dijahit menggunakan mata jahitan zigzag
- hasil jahitan berbentuk silinder
TAPAK KELIM HALUS
-dikenali sebagai "narrow hemmer"
-mempunyai laluan yang rata dan bersegi empat
-sesuai dijahit menggunakan mata jahitan lurus
-hasil jahitan nipis dan rata
Kebiasaanya jika kita nak jahit kelim halus ni boleh la juga guna tapak kelim bulat tu, tapi kalau tak pandai teknik mungkin hasilnya agak kurang. Kedua2 jenis tapak ini biasa digunakan pada bawah2 baju, tepi shawl dan sebagainya.
Tapak ni biasanya untuk jenis mesin portable snap on yang mudah didapati dalam pelbagai tapak2 lain. Kalau tapak jenis mesin lama dan menggunakan skru memang susah sikit nak dapat..
Harap selepas ni anda tahu tapak kelim apa yang digunakan dan sesuai untuk jahitan anda ye
- Ida Ismail -

Reactions:

0 comments:

Post a Comment